Etiketter

12 januari 2010

Regler, gällande det mesta som är ätbart

Matreglerna är ganska många, men så är det också en av huvudanledningarna till experimentet. Jag står och suckar över innehållet i skafferiet, samtidigt som det är fullt av både mannagryn och kikärtor. Sånt går att äta, även om jag kanske inte har lust just idag. Samtidigt ligger det en squash och ruttnar i kylskåpet, som sedan måste slängas. Jag kan ju lika gärna lägga tjugolapparna direkt i komposten.

Grundregeln för matvaror är följande: jag skall alltid utgå från vad jag har hemma.
Det är inte tillåtet att köpa nytt förrän alla alternativ är uppätna - om basmatiriset är slut får jag använda råris, matvete, bulgur eller vilken annan kolhydratkälla som helst.
Färskvaror, som mjölk, frukt och grönt ska jag komplettera med. Jag ska också välja prisvärda (men klimatsmarta) alternativ i butiken och hellre cykla till affären två gånger extra än att stå och slänga sånt som hinner bli gammalt. Alltså ska jag förvälla min broccoli och lägga i frysen istället för att glömma av den i grönsakslådan.
Ingen fika eller lunch på stan, och är det nödvändigt av oförklarliga skäl måste jag välja det mest prisvärda (förmodligen en falafel). Bjudfika eller -lunch är av förklarliga skäl högst tillåtet.
Lunch får däremot köpas i Skurup. Vi har å andra sidan endast tre lektioner i Skurup under februari, och lunch för 150 kronor får anses vara överkomligt. Därtill får köpas eftermiddagskaffe, men inte tilltugg, vilket ska medtagas. Förmiddagskaffe får jag ta med i termos.
Jag behöver inte ta med mat till jobbet, utan fortsätta betala 250 danska kronor och få alla måltider i kantinen. De allra flesta dagar hinner jag med två måltider och det är ett mycket prisvärt alternativ.
Snask får inte köpas. Däremot ätas om det bjuds.
Jag får inte på några villkors vis köpa nytt te.
Alkohol får inte inhandlas, vare sig på systembolag eller på krogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar